PENGUASAAN MATA PELAJARAN SEJARAH - KAEDAH RALLY ROBIN DAN ROUND ROBIN MEMBANTU MENINGKATKAN PENGUASAAN KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI (KBAT)
NOR IRDAWATY BINTI HARIS
SMK IDRIS SHAH, GOPENG
ABSTRAK
Fokus kajian
Kajian ini difokuskan kepada membantu murid menjawab soalan KBAT dalam mata pelajaran sejarah. Kajian ini dilaksanakan di kalangan murid tingkatan 4 Efektif. Seramai dua puluh sembilan murid terlibat dalam kajian ini. Kajian mengenai Kemahiran Berfikir aras Tinggi amat penting didedahkan kepada murid kerana markah ini akan membantu meningkatkan markah keputusan murid. Hal ini disebabkan setiap pecahan soalan akan mengandungi soalan berkaitan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi.
Perancangan
Berdasarkan tinjauan awal yang telah dilakukan iaitu melalui kaedah pemerhatian, didapati murid sukar menjawab soalan KBAT. Antara tindakan yang dirancang ialah mempelbagaikan kaedah pengajaran serta ujian dan penilaian.
Tindakan
Tindakan yang telah dilakukan dengan menfokuskan peranan guru yang mengajar sejarah dimana guru mempelbagaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran dan menjalankan ujian dan penilaian terhadap murid yang diuji.
Penilaian
Murid telah dapat meningkatkan penguasaan dalam menjawab soalan KBAT dan melibatkan diri secara aktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Apabila dibuat perbandingan terhadap pencapaian murid dalam ujian pra dan ujian pos didapati murid menunjukkan prestasi yang lebih baik dalam ujian pos.
Refleksi
Guru memainkan peranan yang penting dalam membantu murid yang menghadapi masalah pembelajaran. Murid memerlukan pemerhatian yang lebih daripada guru untuk mereka menguasai sesuatu kemahiran.